7 Kriteria Utama untuk Memilih Doktor Gigi yang Tepat

Menjaga kesihatan gigi adalah bahagian penting dalam kesihatan kita, dan oleh itu, mencari doktor gigi yang anda boleh percayai adalah amat penting. Laporan menunjukkan bahawa hampir separuh daripada populasi dunia mengalami penyakit oral, dan bilangan kita yang secara rutin mendapatkan rawatan pergigian adalah amat rendah.


Manusia dari semua peringkat umur harus berjumpa dengan doktor gigi secara berkala, untuk memeriksa kesihatan gigi dan gusi mereka. Ini boleh mencegah tahap kesihatan gigi dan gusi mereka jadi bertambah buruk seperti penyakit gusi, gigi tercabut, gusi berdarah, gigi bergoyang, kaviti dan sebagainya. Bukan sahaja doktor gigi boleh memberikan rawatan untuk pelbagai keadaan oral, tetapi mereka juga boleh menggunakan langkah pencegahan seperti pembersihan yang mendalam dan sapuan fluoride untuk membantu melindungi kesihatan jangka panjang gigi dan gusi kita – terutamanya pada kanak-kanak.


Jika anda sedang mencari doktor gigi yang boleh dipercayai, pastikan anda menilai mereka berdasarkan kriteria berikut.


Kelayakan yang boleh dipercayai


Kebenaran yang menyedihkan adalah tidak semua pengamal pergigian diberi kuasa dan berkelayakan untuk memberi rawatan. Jadi anda perlu sentiasa teliti dengan kelayakan mana-mana doktor gigi yang anda pertimbangkan, dan pastikan mereka didaftarkan dengan sekurang-kurangnya melalui satu badan perubatan bebas.


Di Malaysia, badan perubatan yang bertanggungjawab untuk mengesahkan dan mengawal selia doktor gigi adalah Majlis Pergigian Malaysia (MDC). MDC memastikan bahawa pengamal pergigian mematuhi piawaian amalan dan garis panduan etika yang diperlukan di negara ini. Ia juga bertanggungjawab untuk menyelenggara Daftar Doktor Gigi bagi negara ini.


Jangan takut untuk bertanya soalan tentang kelayakan setiap doktor gigi, di mana mereka belajar dan berapa tahun pengalaman yang mereka miliki. Salah satu cara yang betul juga untuk melihat ulasan dari pelanggan terdahulu di laman web bebas seperti Google Review untuk mengesahkan mereka mempunyai sejarah yang baik.


Kakitangan yang mesra pelanggan


Pergi berjumpa doktor gigi boleh menjadi tidak menyenangkan bagi ramai orang, dan bagi kanak-kanak ia boleh menjadi pengalaman yang menakutkan dan tidak selesa. Oleh itu, adalah penting untuk anda perhatikan cara anda disambut di klinik pergigian terutama yang baru pertama kali anda pergi. 


Sekali lagi, bacaan melalui ulasan di Google Review boleh membantu di sini. 


Berhati-hati dengan mereka yang membuat anda merasa tergesa-gesa atau hanya ingin membuat anda terima rawatan secepat mungkin – mereka sepatutnya memberi masa untuk anda berfikir dan merasa yakin dengan rawatan yang anda akan terima.


Insurans dan pelan pembayaran


Rawatan pergigian selalunya mahal, terutamanya jika anda mencari rawatan kosmetik atau pakar. Ini adalah salah satu sebab utama mengapa orang mendapatkan rawatan pergigian di luar negara, tetapi ia masih berbaloi untuk memeriksa pelan pembayaran yang tersedia di klinik pergigian pilihan anda. Pastikan anda mempunyai insurans kesihatan swasta yang diperoleh sebelum memulakan sebarang rawatan, dan minta doktor gigi anda untuk telus tentang jumlah kos yang dikenakan di hadapan.


Pertimbangkan juga kos tambahan perjalanan, penginapan dan perbelanjaan semasa melawat doktor gigi anda. Apabila menjalani pembedahan pergigian atau prosedur yang lebih invasif, anda mungkin memerlukan janji temu susulan atau tinggal sedikit lebih lama untuk memastikan anda pulih dengan betul sebelum boleh pulang ke rumah.


Kebersihan dan sanitasi


Salah satu faktor terpenting dalam memilih doktor gigi adalah kebersihan. Sesebuah klinik pergigian sepatutnya mempunyai tahap kebersihan yang tinggi. Tidak kira di mana anda memilih untuk melakukan rawatan, pastikan amalan tersebut memenuhi piawaian kebersihan nasional dan mempunyai sijil kebersihan.


Jika pada bila-bila masa semasa lawatan anda ke mana-mana doktor gigi, anda merasa kawasan tersebut meragukan, beranikan diri untuk beredar. Sedarilah tanda-tanda amaran apabila melawat doktor gigi anda, dan jangan biarkan sesiapa memaksa anda untuk menjalani rawatan yang anda tidak mahu atau perlukan. Doktor gigi harus sentiasa memakai sarung tangan, dan setiap alat harus disterilkan. 


Perkhidmatan pelanggan yang cemerlang


Perkhidmatan pelanggan merangkumi setiap interaksi yang anda lakukan dengan seorang profesional pergigian. Ia bermula semasa membuat janji temu, berterusan sepanjang rawatan, dan juga sehingga  penjagaan susulan serta ketersediaan untuk sebarang soalan atau janji temu susulan.


Jika doktor gigi anda mempunyai Contact Centre di luar waktu pejabat di mana anda boleh menelefon pada bila-bila masa untuk mendapatkan jaminan dan nasihat, ini adalah kelebihan yang besar. Anda boleh tahu apabila anda merasa dijaga dengan baik, jadi pastikan anda mempercayai naluri anda berhadapan dengan doktor gigi yang sedia membantu anda menjaga kesihatan gigi dan mulut anda. Satu cara juga, anda boleh menyediakan senarai soalan untuk ditanyakan kepada doktor gigi anda terlebih dahulu, supaya anda bersedia untuk menerima rawatan.


Rawatan berdasarkan pengalaman dan kepakaran doktor


Secara semula jadi, anda perlu diyakinkan bahawa doktor gigi baru anda boleh menyediakan perkhidmatan yang anda cari. Sama ada pemeriksaan rutin atau pemutihan gigi, pastikan untuk mempertimbangkan semua kemungkinan rawatan yang anda perlukan.


Mungkin ada beberapa doktor gigi yang anda perlu berjumpa untuk setiap rawatan, kerana mereka mungkin pakar dalam bidang pergigian yang berbeza.


Ketelusan


Doktor gigi seharusnya telus tentang proses dan kaedah mana-mana prosedur yang dicadangkan. Walaupun anda tidak perlu tahu semua butiran saintifik, mereka sepatutnya berusaha untuk memberitahu anda sebanyak mungkin maklumat tentang rawatan anda.


Apabila berkaitan kos dan sebarang ubat tambahan untuk proses pemulihan anda, perkara yang sama seharusnya berlaku. Jika doktor gigi anda menghadapi kesukaran untuk memberi anda angka yang tepat atau terus menambah langkah atau yuran baru ke bil – percaya pada naluri anda dan plih klinik yang lain.


Ketelusan juga merangkumi doktor gigi anda menetapkan jangkaan yang realistik untuk anda berkaitan sebarang rawatan yang dicadangkan. Walaupun kita semua ingin mempunyai gigi putih Hollywood dan lurus sempurna, ini bukan boleh dibuat selama satu hari. Doktor gigi yang baik akan jelaskan tentang masa pemulihan dan berapa banyak janji temu tambahan yang anda perlukan untuk mencapai matlamat anda.


Ambil masa anda

Memilih doktor gigi adalah sesuatu yang harus dilakukan dengan berhati-hati, dan tidak tergesa-gesa. Pastikan anda meluangkan masa untuk menyelidik dan bertanya tentang segala yang anda perlu tahu sebelum pergi ke klnik pergigian. Apabila anda merasa yakin dengan kebolehan doktor gigi anda, dan pasukan mereka, anda akan tahu bahawa anda telah menemui doktor gigi yang sesuai untuk anda.


Jika anda sedang mencari klinik pergigian yang memenuhi semua kualiti dan kriteria ini dan banyak lagi, kami menjemput anda ke Klinik Pergigian Syarifah. Alami rawatan pergigian yang terbaik dalam persekitaran yang mesra dan disesuaikan untuk memenuhi keperluan unik anda. Jadualkan janji temu , hubungi kami sekarang!

Comments

Popular posts from this blog

Sakit lepas cabut gigi?? Cabut gigi tapi tertinggal akar?? Pernah dengar dengar istilah DRY SOCKET

PEMAKAIAN RETAINER ADALAH WAJIB

Apa itu tanam gigi dan bezanya dengan dental bridge